Rockoperan Othello baserades givetvis på Shakespeares drama, men jag överförde
handlingen till svensk ungdomsmiljö.
Under en lång tid hade jag retat upp mig på den "vanliga" musikalformen bland
amatörteatrar, nämligen att spela teater, och sedan avbryta handlingen för att klämma in en låt som varken
förde handlingen framåt eller på annat sätt tillförde historien något.
När jag så blev tillfrågad av Göteborgs Arbetareteater om jag ville sätta upp något
med en grupp, dök en gammal tanke upp om att överföra Verdis opera till ungdomsmiljö och arrangera om den till
ett modernare stuk. Dock kastade jag den tanken ganska snabbt, och började istället med att jobba om
originalpjäsen från scratch med helt ny musik, som passade ensemblens röster.
I samband med att jag tagit fram Shakespeares original för att hitta nya
vinklar, upptäckte jag snabbt att de översättningar som fanns hade tunnat ur språket väldigt mycket.
Sålunda gick jag till verket och gjorde en helt ny översättning av Othello, och bearbetade den samtidigt att
inte handla om en morisk general, utan om en invandrarkille som var gängledare i en svensk stad. Utöver detta
var det inte särskilt mycket som behövde förändras från originalet.
Vid kollationeringen gjorde jag röstprov med skådespelarna, så att jag hade ett grepp
om deras röstomfång, så att jag kunde specialkomponera musiken utifrån deras röster.
Under de första repetitionerna fick de endast texten, och jag regisserade dem som om
det var en vanlig talteater. På det sättet tror jag att jag lyckades få dem mer "rörliga" än om de hade låst
sig vid sången redan från början. Det var mycket fascinerande att se hur scenerierna höll, och till och
med lyfte ytterligare när musikelementet kom till.
Nåväl, musikerna repeterade på sitt håll med partituren som jag gett dem, medan
skådespelarna successivt fick repetera med musiken på förinspelade band. Först ett par veckor före
premiär sammanförde jag grupperna och voila, där var den:
Rockoperan Othello.
Inte en talad replik, endast sång i nästan två timmar (nja, en talad replik finns
faktiskt, men bortsett från den...)
Vi spelade den två säsonger i rad på Göteborgs Arbetareteater. Den andra säsongen
spelade jag själv titelrollen, då Jens (längst till höger i översta bilden) hade fått ett annat engagemang.
Föreställningen fick fyra "drakar" i tidningen Arbetet.
|